Här får du mer information om hur du gör anmälan och ansökningar för de anställda i olika situationer.
Inträde
Du som arbetsgivare anmäler alla anställda genom att rapportera in lön, se mer under Lön. Inträden behöver alltså inte anmälas särskilt till Pensionsvalet.
KTP1 omfattar inte alla tjänstemän hos er. Ni har ingen skyldighet att anmäla tjänstemän listade nedan till KTP1, men ni kan välja att ändå teckna KTP1 för dessa:
Om det finns särskilda skäl kan KTP-nämnden medge att även annan ägare får betraktas som företagare och undantas från KTP-planen.
En tjänsteman som är anställd vid ett företag som ansluts till KTP-planen får undantas från planen under förutsättning att tjänstemannen kvarstår i före anslutning gällande pensionsplan och om det finns en skriftlig överenskommelse om detta mellan arbetsgivaren och tjänstemannen.
De som tillhör den förmånsbestämda KTP och som har en årslön på över tio inkomstbasbelopp kan, efter överenskommelse med arbetsgivaren, välja att helt gå över till den premiebestämda KTP 1. Även de som omfattas av alternativ KTP kan välja att gå över till KTP 1.
Tänk på att avsluta eventuell alternativ KTP i det försäkringsbolag där den är tecknad. I annat fall kan ni som arbetsgivare riskera att betala dubbla premier.
Lön
Varje månad ska ni anmäla de anställdas bruttolön till Pensionsvalet. Det gäller oavsett om lönen har ändrats från föregående månad eller inte.
Kontantprincipen är styrande för vilken månad en utbetalning ska inrapporteras. Det innebär att det är den månad då den faktiska utbetalningen gjordes som ska anges även om lönen avser en retroaktiv period. Lönerna ligger till grund för debiteringen av samtliga premier inom KTP 1.
Lönerna ska rapporteras in mellan den 1:a och den 27:e varje månad.
Det här ska ingå:
Det här ska inte ingå:
Löner rapporteras manuellt eller via fil på Arbetsgivarwebben. Även kompletterande premier och retroaktiv lön rapporteras där. Inrapportering kan även, mot en extra avgift, göras på blanketter/lönelistor. Fakturering av premier baseras på den inrapporterade lönesumman.
Om det finns en överenskommelse mellan er och den anställde kan premier till ålderspensionen fortsätta att betalas in efter den anställde fyllt 65 år. Ni ska då fortsätta att rapportera in lön för den anställde.
Har du inte möjlighet att rapportera via internet erbjuder vi möjligheten att genom en avgiftsbelagd tilläggstjänst, Registreringshjälpen, rapportera på lönelista. Pensionsvalet registrerar då uppgifterna enligt inskickade underlag. Kontakta Pensionsvalet om du vill veta mer.
Har ni redan avtal om Registreringshjälpen? Här finns underlag för att rapportera in de anställdas löner
Om inbetalningen av premier har fördröjts i mer än fyra månader och det beror på arbetsgivaren ska premien räknas upp med referensräntan + 8 procent. Det gäller räknat från det datum som premien skulle vara betald till det datum då premien faktiskt betalades.
Det är ni som arbetsgivare som själva beräknar dröjsmålsräntan och rapporterar den till Pensionsvalet.
För anställda med så kallat samordningsnummer, det vill säga anställda som inte är folkbokförda i Sverige, görs lönerapporteringen på samordningsnumret. Om Skatteverket meddelar ett nytt personnummer görs den fortsatta lönerapporteringen på det nya personnumret.
Arbetsskada
Om en anställd råkar ut för en arbetsskada* kan hen få ersättning från Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA. Ersättningen kan betalas både under den akuta sjukdomstiden och om arbetsskadan ger bestående besvär.
Den anställde ska själv anmäla arbetsskadan till AFA Försäkring. Din uppgift som arbetsgivare är att:
Blanketten skickas med bilagor till AFA Försäkring som handlägger ansökan.
Förlängs sjukskrivningen räcker det att den anställde skickar in en kopia av det nya läkarintyget. Kvitto på läkarvårdskostnader och liknande, som Försäkringskassan inte ersätter, ska också skickas in.
Om den anställde får aktivitetsersättning, sjukersättning eller arbetsskadelivränta ska en kopia av Försäkringskassans beslut skickas till AFA Försäkring.
Blankett och mer information finns på AFA Försäkring
När den anställde blir frisk ska hen snarast anmäla detta, vilket är särskilt viktigt om den anställde återgår i arbete innan sjukskrivningen tar slut. Friskanmälan kan göras per telefon till AFA: 0771- 88 00 99.
Föräldraledighet
Premiebefrielseförsäkringen betalar pensionspremier till den anställde enligt KTP 1 om hen är:
Premien vid föräldraledighet med anledning av barns födelse eller adoption kan betalas under högst 390 dagar per födelse/adoption.
Ingen anmälan behövs om inte Pensionsvalet särskilt begär det.
Utlandstjänstgöring
Den anställde får behålla sitt försäkringsskydd om hen flyttar utomlands för att arbeta. Hur skyddet ser ut beror bland annat på i vilket land den anställde jobbar i och under hur lång tid.
Den anställde behåller de förmåner som ingår i KTP1 och får genom KTP-Utland ett likvärdigt försäkringsskydd. Den anställde omfattas även av en läkekostnadsförsäkring, LFU, som kan ersätta för nödvändiga och skäliga kostnader vid sjukdom och olycksfall.
Läkekostnadsförsäkringen omfattar också den anställdes familj om ni som arbetsgivare och den anställde har kommit överens om att de följer med vid utlandstjänstgöringen.
Om den anställde ska arbeta utomlands i mer än ett år ska du som arbetsgivare anmäla det till Pensionsvalet. Kontakta Pensionsvalet för att få blanketten "Anmälan för utlandstjänstgörande".
Om den anställde råkar ut för en sjukdom eller olycka ska hen kontakta Folksam så snart som möjligt på telefon 0771-960 960 vardagar kl 08.00 - 17.00.
Vid en akut skadehändelse övrig tid kontaktas:
SOS-International
Nitivej 6
DK-2000 Fredriksberg, DENMARK
+45 7010 50 50
sos@sos.dk
SOS International
Falck TravelCare
P.O. Box 44095
SE-100 73 Stockholm, SWEDEN
+46 8 587 717 76
folksam@falcktravelcare.se
Sjukdom
Premiebefrielseförsäkringen betalar pensionspremier till den anställde enligt KTP-planen om hen samtidigt får ersättning från Försäkringskassan i form av sjukpenning, rehabiliteringspenning, sjukersättning eller aktivitetsersättning.
Försäkringen kan även ge sjukpension till den anställde om hen är sjukskriven och får sjukpenning/rehabiliteringspenning eller om hen har beviljats sjukersättning eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan.
Rätten till premiebefrielse inträffar när ett sjukfall varat i 15 dagar eller mer. Du som arbetsgivare behöver inte anmäla de tre första månaderna om inte Pensionsvalet särskilt begär det.
För att premiebefrielseförsäkringen ska fortsätta gälla efter tre månader ska du som arbetsgivare skicka in en sjukanmälan. I annat fall avbryts utbetalningen av premiebefrielsen till den anställdes ålderspension.
När sjukanmälan inkommit och Folksam bedömt den anställdes rätt till sjukpension återupptas premiebefrielsen från stoppdatumet.
Om Folksam bedömer att den anställde inte har rätt till sjukpension eller att sjukanmälan inte inkommer får den anställde ändå behålla premier för de tre månader som utbetalats från premiebefrielsen. Inget återtag av premie kommer att göras.
Den anställde har rätt till sjukpension:
Om arbetsoförmågan inte varat i mer än 90 kalenderdagar i följd men den anställde under den senaste 12-månadersperioden varit sjuk vid flera tillfällen, får hen rätt till sjukpension efter det att hen varit arbetsoförmögen i sammanlagt 105 kalenderdagar under perioden. I de 90 respektive 105 dagarna räknas inte in sjuktid före det att KTP-planen har börjat gälla.
Blankett för sjuk- och friskanmälan
Folksam är försäkringsgivare för sjukpension inom KTP1. Mer information finns på Folksams webbplats
Ålderspension
Den anställde uppnår pensionsåldern den 1:a i den månad hen fyller 65 år. Pensionen är livsvarig* men kan betalas ut under en begränsad tid om den anställde hellre önskar det.
Pensionen betalas tidigast ut från 55 års ålder och pågår som längst till och med den månad då den anställde avlider.
Om den anställde går i pension vid ordinarie pensionsålder behövs ingen särskild anmälan. Går hen i förtida pension kontaktar den anställde sitt valda försäkringsbolag.
Dödsfall
Om en anställd avlider i förtid kan dennes familj få pengar från tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) eller avtalsgrupplivförsäkringen (AGL) samt från familjeskyddet och återbetalningsskyddet. Pensionsvalet tar reda på vilka försäkringar som gäller och meddelar försäkringsbolagen.
Den anställdes familj kan få ersättning från TGL/AGL i form av begravningshjälp, grundbelopp och barnbelopp. Om den anställde inte har någon egen tjänste- eller avtalsgrupplivförsäkring kan en efterlevande få ersättning från sin egen avtalsgrupplivförsäkring.
En dödsfallsanmälan görs av er som arbetsgivare samt företrädaren för dödsboet. Anmälan skickas till Pensionsvalet. Intyget "Dödsfallsintyg med släktutredning" ska bifogas anmälan, ta kontakt med Skatteverket för att få ett intyg. Ni fyller i anställningsintyget och skickar sedan blanketten till dödsboet.
Hämta blanketten "Dödsfallsanmälan Grupplivförsäkring - Familjeskydd och återbetalningsskydd"
Mer information finns på Folksams webbplats
De efterlevande kan få ersättning från familjeskyddet om den avlidne:
Det obligatoriska familjeskyddet bekostas av dig som arbetsgivare och betalas ut i fem år till den anställdes efterlevande om den anställde avlider mellan 18 och 65 års ålder.
Försäkringsbeloppet uppgår till 1-4 prisbasbelopp per år. Det årliga beloppet betalas ut med en tolftedel varje månad i 5, 10, 15 eller 20 år. Dock inte längre än månaden innan den anställde skulle ha fyllt 70 år.
Normalt behöver du som arbetsgivare och dödsboet inte göra en särskild anmälan till familjeskyddet utan dödsfallsanmälan till AGL/TGL fungerar också som anmälan till familjeskyddet.
Läs mer på Folksams webbplats
Om den avlidne valt återbetalningsskydd på ålderspensionen kan de efterlevande kan få ersättning därifrån.
Normalt behöver arbetsgivaren och dödsboet inte göra en särskild anmälan till familjeskyddet utan dödsfallsanmälan till AGL/TGL fungerar också som anmälan till återbetalningsskyddet.