Välkommen till Pensionsvalet

Den här informationen riktar sig till arbetsgivare som tecknat avtal med Fremia och har anställda som omfattas av kollektivavtal som Pensionsvalet administrerar.

Här sammanfattar vi kort det som är bra att känna till för dig som är ny kund. När du loggat in till Pensionsvalet Extranät finns det en pedagogisk handbok där du kan läsa mer om hur du rapporterar. 

För att ni ska få en korrekt faktura, de anställda ska få rätt pensionsinbetalning och omfattas av rätt kollektivavtalade riskförsäkringar måste ni rapportera in dem en gång i månaden, varje månad.

 

Det är enkelt att komma igång

  1. Skicka in anslutningsavtalet
  2. Ansök om behörighet
  3. Logga in och börja rapportera

Har du skaffat behörighet så att du kan rapportera? Information om behörighet och hur du ansöker om det har skickats ut tidigare. Kontakta oss på arbetsgivare@pensionsvalet.se om du inte har fått den informationen så hjälper vi dig.

 

Så här gör du din månadsrapportering

Det är enkelt att rapportera. Även om du inte har några anställda en viss månad måste du gå in och registrera/rapportera ”Inga anställda” för att slippa få påminnelser ifrån oss.

 

Inrapportering Pv.png

Efter den 27:e, när ovanstående är klart, skickar vi ut en faktura till er att betala.

När vi mottagit fakturabetalningen förmedlar vi premierna till de valda försäkringsbolagen.

 

Vanliga frågor och svar 

Vad är det för uppgifter jag ska rapportera in?

Du ska rapportera aktuellt avtalsområde, period, personnummer och inkomst.

Hur ofta ska jag logga in och rapportera?

En gång i månaden. Någon gång mellan den 1 och den 27:e.

När gör Pensionsvalet sina beräkningar på det som rapporterats in?

Efter den 27:e varje månad beräknar Pensionsvalet alla kollektivavtalade pensioner och avgifter för de kollektivavtalade riskförsäkringarna baserat på de uppgifter som registrerats.

När kommer fakturan vi ska betala?

Ungefär den 10:e månaden efter får ni fakturan som ska betalas.

När ska fakturan vara betald?

Senast den 24:e ska fakturan vara betald. Därefter kan vi förmedla premierna till de olika försäkringsgivarna.

Vad händer om vi inte betalar eller rapporterar?

Då kommer vi inte kunna förmedla dina anställdas premier enligt bestämmelserna i kollektivavtalet. 

Kan jag komplettera en rapportering?

Ja, det går bra att komplettera en rapportering i efterhand. I handboken finns instruktioner om hur du gör.

Skickar ni ut någon information till den anställde?

Är man anställd inom det aktuella avtalsområdet för första gången får den anställde hem ett valpaket med information. Det går också att läsa om valet här på pensionsvalet.se

 

Kontakta oss om du har frågor

Om du har frågor som rör kollektivavtalet, kontakta Fremia via info@fremia.se eller telefon 08-702 54 00.

Gäller det frågor om inrapportering och behörigheter till Pensionsvalet är ni välkomna att kontakta vår kundservice på 08-459 92 00 eller via arbetsgivare@pensionsvalet.se.